• naše weby..
  • ..
  • .

Města přátelská seniorům

Města
přátelská seniorům Národní síť Zdravých měst ČR

Rožnov p.R.: Sladění práce a rodiny na městském úřadě

Město Rožnov pod Radhoštěm se vydalo cestou moderního přístupu k práci – zavádí flexibilní formy zaměstnání, které respektují individuální potřeby zaměstnanců. Projekt přináší nejen analýzu současného stavu, ale i strategii, směrnici a praktické nástroje pro výkon práce na dálku. Přes počáteční překážky a náročná vyjednávání se podařilo vytvořit inspirativní model, který může být vzorem pro další veřejné instituce. Výsledkem je zdravější pracovní prostředí, vyšší spokojenost zaměstnanců a silnější propojení mezi profesním a osobním životem.
Více info o městě

Základní informace

Název obce/města/regionu: Rožnov pod Radhoštěm
Příjmení, jméno: Ondruchová Hana
Organizace: Město Rožnov pod Radhoštěm
E-mail:
Telefon: 731 630 315
Téma: Výkon veřejné správy vč. metod kvality a CSR

Popis a výstupy

Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace?

Projekt Sladění práce a rodiny na Městském úřadě v Rožnově pod Radhoštěm je zaměřen na vytvoření flexibilního pracovního prostředí, které umožní lepší rovnováhu mezi pracovním a rodinným životem pro zaměstnance.

Projekt reaguje na potřebnost ukotvit a jasně nastavit pravidla pro využívání flexibilních forem práce (dále jen „FFP“) a souběžně vytvořit nová sdílená místa a posílit komunikaci s rodiči, kteří jsou na mateřské či rodičovské dovolené. Pro ukotvení a následnou implementaci bude důležité poskytnout vzdělávání v této oblasti HR pracovníkům, vedení města a vedoucím odborů a oddělení, kteří jsou nedílnou součástí celého procesu změny.

MěÚ usiluje o vytváření příjemného a přívětivého pracovního prostředí pro své zaměstnance a také reaguje na moderní trendy této doby. Nicméně stále existuje řada dalších oblastí, které je důležité posouvat na vyšší úroveň. V současné chvíli MěÚ nedisponuje žádným strategickým dokumentem, který by jasně stanovoval a definoval flexibilitu na pracovišti a který by ukotvil možnosti čerpání a využívání FFP pro zaměstnance Mě. Proto si úřad uvědomuje, že pro sladění pracovního a rodinného života je důležité tento dokument a systematický přístup zaměstnancům vytvořit. Tato potřeba vyplynula nejen z dotazníkového šetření, ale také z potřebnosti vedení města a také z nezbytnosti reagovat na momentální situaci na trhu práce. Se změnou v této oblasti se ale objevují i obavy vedoucích pracovníků ohledně zneužívání zaměstnanci a nekontrolovatelnosti FFP. Proto si projekt klade si za cíl zvýšit informovanost vedoucích pracovníků prostřednictvím odborných školení či workshopů, které se touto tématikou zabývají.

Dalším tématem v této oblasti je absence propojení s rodiči na MD/RD. V současné chvíli měl MěÚ v kolektivní smlouvě zakomponovány výhody pro rodiče na MD/RD (např. účast na společenských aktivitách), ale chyběla informovanost na straně personálního úseku, příp. vedoucích pracovníků. Bylo zjištěno, že neexistuje žádný systém nebo dokument, který by stanovoval efektivní spolupráci s rodiči na MD/RD, což je také považováno za téma, které je možné posunout na vyšší úroveň. Systém pravidelné komunikace a zapojení této cílové skupiny umožní lépe udržet kontakt s pracovním prostředím a efektivněji se připravit na návrat do práce. Tento přístup podporuje jejich návrat bez zbytečného stresu a usnadňuje jejich reintegraci do pracovního kolektivu. MěÚ provedl průzkum mezi svými zaměstnanci, kteří momentálně čerpají mateřskou či rodičovskou dovolenou, a ujistil se, že je opravdu důležité mít nastavený program pro práci a komunikaci s těmito kolegy. V současné chvíli na MěÚ spoluvytváří podmínky pro přívětivé pracovního prostředí pro zaměstnance zejména odborová organizace, která v rámci projektu hraje důležitou roli v zastupování zaměstnanců MěÚ a zajišťování jejich práv a zájmů, a to zejména v oblasti pracovních podmínek, odměňování, bezpečnosti práce a vytváření kolektivní smlouvy. Tato organizace se také angažuje v diskuzích o nových pracovních trendech, jako jsou flexibilní formy práce, které se stávají stále důležitějšími v současném pracovním prostředí. Odborová organizace hraje klíčovou roli v implementaci a regulaci těchto změn v rámci MěÚ. Při zavádění flexibilních forem práce je nutné zajistit, aby zaměstnanci měli dostatečné pracovní podmínky, a to jak z hlediska technických nástrojů pro práci na dálku, tak i v otázkách dodržování pracovní doby, pracovního prostředí a rovnováhy mezi pracovním a osobním životem.

Navazuje Váše aktivita/projekt na nějaký politicko-strategický dokument? Projekt nenavazuje na žádný dokument, naopak výstupem z něj je strategický dokument na upravení pravidel pro flexibilní formy práce na MěÚ.
Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )? ANO - v rámci projektu vznikla analýza současného stavu flexibilních forem práce. Na tu navazuje strategický dokument, který na analytické výstupy reaguje a výstupem projektu na začátku roku 2026 bude závěrečná strategie, která bude doplněna i potřebnými daty a výstupy z monitorovacího období fungování projektu..
Součástí výstupů je tedy : analýza, strategie, závěrečná strategie (ve zpracování), nová interní směrnice na FFP, dohoda o výkon práce na dálku, zaměstnanecká brožura, videodokument (ve zpracování) .
Začátek aktivity: 01.03.2024
Příloha příloha realizace

Rozpočet

Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity? [tis. Kč] 4 300
Jak byla aktivita financována? Daný projekt je financován ze 76,735 % Evropským sociálním fondem, 13,265 % ze státního rozpočtu a 10 % z rozpočtu Města Rožnov pod Radhoštěm.

Doporučení a inspirace

Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem?

Z naší realizace vyplývá několik klíčových doporučení:

  • Nebojte se zapojit do projektů a výzev – přinášejí nejen finanční podporu, ale i nové impulzy a motivaci ke změně.
  • Využijte nadšení a podporu týmu – zapojení lidí uvnitř úřadu, kteří mají chuť měnit věci, je zásadní.
  • Spolupracujte s externími odborníky – přinášejí nadhled, zkušenosti a know-how, které často v každodenním provozu chybí.
  • Buďte otevření změnám – projekt nám pomohl odhalit „kostlivce ve skříni“ a zbavit se některých zakořeněných stereotypů.
  • Flexibilita je možná, i ve veřejné správě – chce to jen odvahu začít a chuť posouvat věci dopředu.

Celkově účast v projektu doporučujeme – nastartovala pozitivní změny, které mají dopad nejen na fungování úřadu, ale i na jeho vnímání ze strany občanů.

Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace

Jaké byly silné stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci?

Pozitivní změna, spravedlivé rozdělení pozic na MěÚ dle flexibilit, spolupráce s rodiči na MD/RD, ukotvená pravidla, perfektně proškolení vedoucí a HR.

Jaké byly slabé stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci? Emoční vypětí a tlak při nastavování změny, spravedlivé nastavení systému.
Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila? Neochota zaměstnanců jít do změny, jednání s politickým vedením i odborovou organizací, občas špatná komunikace záměru projektu a jeho nepochopení, vyjednávání se všemi zainteresovanými vedoucími pracovníky, jednání se zaměstnanci - proces byl trnitý a velice náročný, ale nakonec stojí za to.

Monitorování a evaluace

Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? Výstupy z projektu jsou aplikovány do MěÚ od 1. 6. 2025, takže momentálně jsme v monitorovacím období.
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat? Určitě ano, celý projekt a jeho SMART cíle z dlouhodobého i krátkodobého hlediska uvádíme ve strategii flexibilních forem práce.

Média, propagace

Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy?

Články, pojednávající o projektu mj. s ohledem na změnu otevírací doby MěÚ:

https://www.tvbeskyd.cz/ptame-se-rozsirena-oteviraci-doba-mestskeho-uradu/

https://www.roznov.cz/cs/aktualne-z-mesta-a-okoli/tiskove-zpravy/od-1-cervna-rozsiruje-mestsky-urad-v-roznove-pod-radhostem-oteviraci-dobu.html

Aktéři

Název: Městský úřad Rožnov pod Radhoštěm
IČO nebo jiný registrační údaj: 00304271
Adresa: Masarykovo náměstí
Web: https://www.roznov.cz/
Detailně zpracované dobré praxe

Rožnov p.R.

/ další dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe

Web Města přátelská seniorům obsahuje 201 příkladů dobré praxe ze 70 míst v České republice.
TISK
i